Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

Ford Focus Trend kombi 1.0 EcoBoost

Test vozu - Ford Focus Trend kombi

Ford Focus Trend Kombi + metalíza, sada Winter
1.0 EcoBoost, Převodovka: Manuální 5st., Pohon: přední, Výkon: 74kW/100k

V roce 2015 představila automobilka Ford Nový Focus. Vrátí se opět na trůn nižší střední třídy?

Auto je po desingové stránce opravdu velmi povedené. Krásné a dravé. Přední maska je vzdáleně podobná s Aston Martin. Málokdy se automobilce povede v případě kombi symbióza přední a zadní části vozu. Tady se to ovšem povedlo dokonale. Škoda jen nevýrazné šedé barvy kde nevyniknou krásné tvary karoserie.

Pod kapotou testovaného vozu jsem, měla k dispozici litrový tříválcový motor 1.0 EcoBoost 74 kW. Tento motor získal už pošesté za sebou titul Motor roku. Ve mně budí motor rozpaky. Do Focusu kombi bych si ho rozhodně nevybrala.

Motor je velice tichý což mě až překvapilo. Při jízdě po dálnici okolo 130 km/h se motor pohybuje okolo 3200 otáček a stále si zachovává celkem tichý chod. Při klidné jízdě po okreskách si člověk vystačí s otáčkami okolo 2000.

Co je ovšem horší, je spotřeba. Ta je opravdu dost odlišná v reálném provozu než hodnota naměřená v laboratořích. Uváděná kombinovaná spotřeba výrobcem v testované motorizaci je 4,8 l. Což by byl opravdu krásný sen, ale realita je úplně jinde. Moje průměrná kombinovaná spotřeba dosahovala hodnoty 5,8 litru. A to hodně záleží na stylu jízdy. Protože každé vyhození z kopýtka je poté dost znát na spotřebě a poté ve vaší peněžence. V zimě určitě auto s tímto motorem bude jezdit ještě za vyšší spotřebu.

Na silnicích vůz není žádná brzda, ale rozhodně netrhá asfalt. Předjíždění si člověk musí dobře rozmyslet. Určitě by tento motor byl o trošku svižnější v kratší a lehčí 5dveřové verzi. Na Focus kombi mi přijde motor slabý a lenivější a rozhodně nemiluje převýšení a kopcovité silnice. Focus s tímto motorem se bude nejvíce hodit do města nebo do příměstských oblastí.

Ford Ecoboost 1.0
>> 1.0 EcoBoost
Motor roku v letech 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017

Samotnou kapitolou je systém start-stop. Tento systém má šetřit palivo při stání např.na křižovatce či v koloně. Ale pro mě to bylo nad míru otravné při každém zastavení. Ještě, že se ve Focusu tento systém dá vypnout a v koloně např. na dálnici to jen vřele doporučiji. Navíc při rozjezdu než se motor opět nastartuje a vy se rozjedete tak ztratíte pár sekund a to v dopravní špičce není zrovna nic moc příjemného s kolonou pospíchajících lidí za zády. Nějakou extra úsporu na spotřebě jsem nezaznamenala, i když byl systém zapnutý.

Řazení je krátké a přesné. Hlavice řadící páky se v ruce držela příjemně. Řízení má velkou pochvalu. Auto reaguje velmi dobře a s velkou lehkostí. Poloměr otáčení je úžasný. Měla jsem pocit, že se s autem vytočím na pětníku. Při jízdě Focus exceluje. Nerovnosti na silnici tlumí skvěle a je i dobře odhlučněný.

Jízda samotná je pohodlná a žádné natřásání se nekonalo. Na silnici drží jak přibitý. V zatáčkách neplave a ani zadek nemá tendenci uskakovat a to ani při ostřejší jízdě. Jede ochotně a odhodlaně všude tam kam ho nasměrujete. Focus je trošku tužší, ale není to nic, co by bylo ke škodě.

Brzdy jsou opravdu citlivé a reagují na sebemenší lehké sešlápnutí. Ale velmi rychle jsem si zvykla. Spojka zabírá zhruba uprostřed a neklade velký odpor.

Z pohledu řidiče auto působí širší než ve skutečnosti je. Ale je to o zvyku a po pár km už není problém projet i úzkou uličkou bez pocitu, že tam se přece nemůžu vejít.

Kufr v kombi je celkem dostačující. Což je pro mě velmi důležité. Jezdím se psem na výstavy a prostor je pro mě opravdu důležitý. Potřebuji do něj dát přepravku pro psa, vozík, baťohy, tašku pro sebe, židličky atd. Vše zabere celkem dost místa. Toto vše jsem do kufru dala bez větších problémů a nemusela jsem sklápět sedačky. Je zkrátka dostatečný pro velký nákup, převoz menšího nábytku, kočárku pro dítě aj. Když se vyjme i roletka prostor se ještě o pár cm zvětší. Po sklopení sedadel už lze převést např. větší rozložený nábytek a nebo rozměrnější věci. Opěrky hlavy stačí jen zasunout a můžete sedadla sklopit. Z kufru se věci příjemně vykládají i nakládají díky rovné nakládací hraně. V kufru jsou k dispozici dvě uzavíratelné zásuvky a jedna zásuvka 12 V.

Ford Focus kufr
>> Prostorný kufr s dvěma přihrádkami, prostorem na plnohodnotnou rezervu a 12V zásuvkou. Víko kufru má praktická madla usnadňující zavírání kufru.

Prostor pro cestující na předních sedadlech je dostatečný. Prostor na zadních sedadlech je pro větší cestující horší. A to především v prostoru pro nohy. Pro děti či menší osoby je prostor na zadních sedadlech dostačující. Na zadních sedadlech je také systém ISOFIX. Mrzí mě, že v testovaném vozu byla pouze elektrická přední okna. Na zadních byly páčky a to mi osobně velmi vadí.

Palubní deska je z měkčeného plastu, který je pro Ford standard. Pro jiné značky ovšem luxusní výbava. Na dotek je to příjemné a nepůsobí to přehnaně tvrdě. Palubní deska je podsvícená příjemnou modrou barvou. V noci neruší ani z ní nebolí oči. Volant je tříramenný s ovládáním palubního počítače na levém ramenu a na pravém ovládání rádia. V testovaném vozu byl volant kožený a vyhřívaný. Nastavitelný čtyřmi směry. Příjemně se držel, i když mám malé ruce. Po zapnutí vyhřívání byl volant zachvilku příjemně teplý a to v zimě musí ocenit opravdu každý. Za volantem je kaplička s budíky otáčkoměru a ukazatele rychlosti, na které je dobrý a příjemný výhled. Mezi nimi je ukazatel nádrže a teploty. Kontrolky jsou rovnoměrně rozmístěny v budících. Palubní počítač byl v testovaném vozu základní (dojezd, aktuální spotřeba, průměrná spotřeba, ujetý čas aj.) Ovládání bylo na volantu a bylo velmi intuitivní a jednoduché. Středový panel je povedený. Jako celek vypadá hezky, funkčně a robustně. Dává pocit „bezpečnosti“, že před sebou něco máte. V samotné horní části je kaplička s displejem rádia a výdechy pro klimatizaci. Ukazuje se zde čas, zvolená stanice, předvolba stanice, pásmo stanice. Pod displejem je volba stanice tlačítky, zapínání a vypínání rádia a hlasitost, zapínání a pauza na CD. A pod tímto panelem samotné volby na CD, rádio, média a nastavování šipkami ve volbě rádia. Vedle klimatizace je možnost připojení média přes USB a 12V zásuvka.

Ford Focus interiér  Ford Focus druhá řada sedadel

Klimatizace byla v testovaném vozu manuální, ale překvapivě slušivá. Ovládání bylo jednoduché a intuitivní. V testovaném vozu, byla také možnost rozmražený předního čelního skla a to je na zimu opravdu skvělá věc. Už jsem se s ní setkala u starších modelů Ford a není nic lepšího, než v zimě sednout do vozu zapnout tlačítko pár chvil počkat a mít krásně rozmražené nejen zadní sklo, ale i to přední bez nutnosti tělocviku se škrabkou v ruce. Další velmi příjemnou vychytávkou jsou vyhřívaná sedadla. V chladných dnech a v zimě velmi příjemné. U řadící páky jsou dvě tlačítka a to vyhřívání volantu a on/off start-stop systému. Nad tlačítky je zásuvka na 12 V. Z pozice řidiče byla všechny ovládací prvky dobře dostupné a k žádnému jsem se nemusela natahovat. Po osahání všech funkcí a tlačítek už lze vše ovládat po paměti.

Sedadla jsou příjemně vedená a dobře se v nich sedí. V testovaném voze byla možnost manuálně nastavit výšku sedadla a posun sedadla. Chyběla mi loketní opěrka a středová přihrádka. I pro menší postavu je sezení pohodlné a palubní deska dobře vyřešená. Není šance se kopat koleny do palubní desky.

Ovládání světel je vyřešeno formou kolečka a velmi se mi líbilo. Na předních dveřích řidiče byla možnost vozidlo uzamknout a nebo odemknout. A také ovládání zrcátek a předních elektrických dveří. Co mě potěšilo tak je větší stínítko proti slunci. Jsem malá a ve většině aut je roletka úzká a i když ji sklopím, svítí mi slunce do očí. Tady tomu tak nebylo a konečně jsem si mohla užít jízdu i bez slunečních brýlí.

Na závěr bych chtěla říct, že Ford Focus mě naprosto nadchnul designem. Ten je odzbrojující. Na něm jsem nenašla žádnou chybičku a to hlavně v nejvyšší výbavě Titanium. Auto splnilo moje očekávání až na motor a barvu vozu. Pokud bych mohla volit, volila bych vznětový motor a výraznější barvu, tak aby vynikly jeho dokonalé křivky. A v autě bych chtěla některé prvky vyšší výbavy. Pokaždé když toto auto vidím na silnici, musím se na něj dívat. Pro mě má vzrušující dravý exteriér a prostorný a funkční interiér. Přes víkend jsem s ním najezdila po krásách jižní Moravy cca 300 km a pokaždé jsem si jízdu nadmíru užila. Obdivovala jsem ho na parkovišti před obchodem i před domem ve vjezdu. Když na něj dopadaly kapky deště i paprsky slunce. Auto je pro mě důležitá součást života a klidně bych Fordu Focus nabídla společnou cestu životem.

Ford Focus Ford Focus

O autorce

Jaký vůz nyní vlastníte a provozujete? 

Sama vlastním a jezdím v Citroën C4 1,6 HDI 80 kW. A v rodině mám k dispozici ještě VW Passat B6 Variant 2,0 TDI CR.

Jakou značku a typ vozu dlouhodobě preferujete a proč?

Sama preferuji vozy značky Citroën, Peugeot a Ford. Francouzské značky hlavně kvůli úsporným motorům a Ford kvůli jízdním vlastnostem a exteriéru.

Jaká jsou pro vás absolutně rozhodující kritéria při výběru vozu?

Absolutním kritériem pro výběr nového vozu by u mě byla jednoznačně spotřeba, velikost zavazadlového prostoru, prostornost interiéru, jízdní vlastnosti a vzhled vozu. Auto je v denním provozu a často také jezdím se psem na výstavy. Proto je pro mě důležité aby vůz byl měl vznětový motor s dostatečnou silou a tahem, ale aby zároveň byl úsporný. Z nynějšího vozu jsem zvyklá jezdit za 4,2 litru v zimě do 4,5 litru a to nemám lehkou nohu. Dále je pro mě důležitý prostor a to hlavně v kufru. Potřebuji do něj dát minimálně jednu přepravku a všechny věci, které na výstavu potřebuji. Pokud jedu i s dalším spolujezdcem a má stejnou výbavu pro psa, tak je pro mě prostor opravdu důležitý. Což v současném voze je dost problém. Důležité jsou pro mě i jízdní vlastnosti. Ráda řídím, a proto chci i kvalitní odezvu od vozu za každé situace a za každého počasí. Navíc je pro mě důležité vzhledem ke své výšce se nekopat koleny do palubní desky a také jak pohodlné jsou sedadla kvůli zádům. A také se mi auto musí líbit a to nejen vzhledově. Musí tam být to kouzlo. To kdy si řeknu wow, ano to chci!

Co jste od Nového Focuse očekávala a jaká byla skutečnost?

Očekávala jsem hodně. Dle obrázků a recenzí jsem se na auto moc těšila. Auto splnilo mé očekávání co se týče vzhledu, prostoru a částečně i jízdních vlastností. Co mě ovšem zklamalo, byl motor. Na městské popojíždění dostačující. Ve své konstrukci není špatný, ale pro moje potřeby se zkrátka nehodí. Navíc mám ráda naftové motory s jiným objemem a trochu větším stádem pod kapotou. Kdybych měla k dispozici Focuse s naftou, rozhodně bych byla nadšenější. Navíc jsem dost rozmlsaná spotřebou svého vozu a v testovaném vozu jezdit za 6 litrů bylo pro mě nepříjemné a nemohla jsem se přes to přenést. Škoda také byla, že jsem nemohla vyzkoušet některé prvky z vyšší výbavy. Vůz byl ve výbavě Trend s paketem Winter. Takže vůz skoro v základu. Věřím, že někomu auto bude v základu vyhovovat, ale já jsem dost velká hračička a v autě mám právě ráda různé vychytávky a systémy. Což zde nebylo. Ale jinak auto splnilo a předčilo moje očekávání, co se podvozku týče a také řízení. Auto je perfektně ovladatelné. Po vzhledové stránce jsem byla spokojená velmi. Je to krásné auto, ale jeho křivkám sluší výraznější barvy.

Jak vůz hodnotila vaše rodina nebo ostatní pasažéři vozu?

Auto se všem líbilo. Akorát jediné k čemu byla připomínka je motor, kde se manžel i otec po projetí shodli, že by volili silnější verzi s větším výkonem a nebo ještě lépe vznětový motor. A otec měl se svojí výškou problém na zadních sedadlech v oblasti kolen. Jiné výtky směrem k autu nebyly a auto se líbilo.

Do jaké míry Vás vůz přesvědčil – stal se adeptem na Váš nový vůz?

Až přijde doba na řešení této otázky tak Focus kombi se stane jedním z adeptů. Samozřejmě v naftě. Hodně mu na paty bude šlapat Nový Ford Mondeo kombi. Je to auto mých snů a prostorově je pravda ještě větší než Focus. Byla by to hodně těžká volba. Ale i Focus má stále šance na to stát se vítězem. Auto je skvělé a není mu moc co vytknout. Pak už by hodně záleželo na osobním pocitu z každého adepta, a co který vůz by mi dokázal nabídnout.

Hvězdičky:

Vzhled: *****
Jízda: *****
Motor: ***
Kvalita: ****
Prostor: *****

autorka článku Nikola Tvrdá

Novinky