I když si to mnoho řidičů nerado připouští, nehoda se může stát naprosto každému. Tato nemilá situace dokáže přitom rozhodit i ty nejostřílenější z nás. Není výjimkou, že se člověku po nehodě nedaří konstruktivně myslet a jen marně vzpomíná, co vše je potřeba zařídit. Rozhodně je lepší se na tuto nepříjemnou situaci připravit předem. Podívejme se proto na to, jak postupovat při nehodě a při následném řešení pojistné události.
V případě dopravní nehody je nutné si nejdříve uvědomit, zda je třeba volat polici ČR. Kdy k nehodě volat policii?
- škoda na vozidle nebo jiném majetku přesáhla 100 000 Kč
- vznikla škoda na zdraví
- při nehodě vznikla škoda na majetku třetí osoby, na pozemní komunikaci či dopravním značení
- součástí nehody jsou více než dva účastníci
- nelze určit viník – účastníci nehody se na vině neshodnou
Pokud nebude nehodu šetřit policie
Pokud nebude naplněna některé z podmínek výše, není nutné volat k nehodě policii. V tomto případě účastníci společně vypíšou Záznam o dopravní nehodě. Tento Záznam by měl obsahovat:
- identifikaci místa a času dopravní nehody
- identifikaci účastníků nehody a jejich vozidel
- slovní popis příčiny, průběhu a následků nehody
- označení viníka a poškozeného
- podpisy účastníků nehody
- název pojišťovny, u které má každý z účastníků uzavřené povinné
Abyste v krizové situaci po dopravní nehodě některé důležité skutečnosti v Záznamu nevynechali, je možné (nikoliv povinné) s sebou vozit předlohu tohoto Záznamu. K tomuto účelu se výborně hodí náš tzv. Evropský záznam o dopravní nehodě, nebo na stránkách Ministerstva dopravy (přímý odkaz zde).
Uznáte-li to za vhodné, je možné také pořídit fotografie. Určitě si také poznamenejte jména, adresy a telefonní čísla všech účastníků nehody včetně svědků.
Z místa nehody můžete následně odjet do servisu nebo – v případě nepojízdnosti vozidla – zavolat odtahovou službu. Využít odtahovou službu po nehodě má právo každý pojištěný v rámci svého povinného ručení.
V této souvislosti upozorňujeme na fenomén tzv. Lovců nehod. Jedná se o „zásahová vozidla“, která se velmi rychle objeví na místě nehody a snaží se účastníky zlákat k využití svých služeb (odtah, servis, atp.). Tato nevyžádaná „pomoc“ je velmi riziková. O Lovcích nehod jsme pro Vás připravili samostatný článek, kde se dozvíte více.
CARent nabízí svým klientům službu NON-STOP pomoc při nehodě dostupnou 24 h denně. Technik na telefonu 775 775 200 účastníkovi dopravní nehody poradí či k dané události vyrazí osobně. Společně sepíší Záznam o dopravní nehodě a zajistí odtah vozidla do servisu.