Zachránit auto a znovu ho postavit na silnici. To je věčný sen všech fanoušků závodních veteránů. Jedním z nich je i bývalý manažer brněnského autorizovaného prodejce vozů Ford CARent Karel Kostroň. Právě detroitské značce propadl už v mládí. „Moje první auto byl Ford Cortina MK1 z roku 1965 po pradědovi. Musel jsem si ho udržovat sám, aby jezdil. Byl naprosto skvělý, obrovský kufr uvezl celou aparaturu kapely. Zkrátka stará auta a muzika, to byl tehdy můj život,“ říká Kostroň.


Ford Capri


Posedlost Fordem mu zůstala, v roce 1997 založil Fordever Club Brno, který renovuje staré vozy a vrací je zpět na závodní dráhu. Když v roce 1998 přemýšlel nad zaměstnáním, dlouho se rozhodovat nemusel. „Volba byla naprosto logická. Kam jinam než k Fordu,“ vzpomíná na své začátky v CARentu.

Se vznikem klubu se Kostroňovi otevíraly další možnosti. „Když se naskytla koupě vozu Ford Capri MK1 v dobové úpravě, neváhal jsem ani chvilku.“ Vysnil si, že z něj postaví věrnou repliku legendárního kousku, ve kterém Dieter Glemser v roce 1972 vyhrál závody cestovních vozů v Brně a Ford následně celý šampionát.

Po dlouhých deseti letech práce se sen stal skutečností. Nesl název Ford Capri RS2600 LV a zdobily ho modrobílé barvy. „Nejtěžší bylo vydržet a nevzdat to. Bez pomoci přátel bych to v životě nedokázal. Zásadní roli v tom sehrál dnes už také bývalý CARenťák Vašek „Taz“ Nečas, který Capri věnoval tisíce hodin práce, za což mu mnohokrát děkuji.“ Celé to však byla teprve polovina úspěchu. Cílem bylo totiž dostat zrenovovanou legendu na závodní dráhu. „S blížícím se koncem stavby mi bylo jasné, že bude třeba si něco zorganizovat, abych mohl jezdit.“ Oficiální zahraniční série byly mimo finanční možnosti. Kostroň navíc chtěl, aby se závody nesly v dobové atmosféře, kdy si jezdci vzájemně pomáhali, a přitom zažili spoustu legrace.

Spřízněné duše nakonec spolu s klubem Fordever našli u brněnského Auto Classic Clubu, který sdružuje bývalé závodní jezdce. Vznikla tak akce věnovaná starým závodním a sportovním autům Classic Racing Car Meeting. Od roku 2010 jí každoročně hostí Masarykův okruh, před rokem se pouze přejmenovala na dnešní Penrite Classic Cup.


Ford Penrite Classic Cup

„Je to skutečně cup – pohár. Máme pravidla, měříme čas a přidělujeme body. Jsme přísní na technický stav a dobový vzhled vozu. A vyplácí se to, přitahujeme nové lidi a vozy, některé čerstvě dostavěné,“ osvětluje Kostroň.

U vysněného znovuoživení Fordu Capri to však nekončí. „Jakmile se stavba auta chýlí ke konci, už pomalu pokukujeme po nějakém dalším. Takže z toho, co se nevyužilo u modrobílého vozu, nyní vzniká další projekt.“ A i když se tempo odvíjí od časových a finančních možností, Karel Kostroň se zastavit nehodlá. „Chci pokračovat dál. Doufám, že se jednou potatí některé dítě a bude nás na to víc,“ uzavírá.