Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

autocentrum Ford CARent

Životnost autobaterie

Nastoupit do auta, otočit klíčem, auto nastartuje – to je rutina každého řidiče. Autobaterie je přitom věc, na kterou běžný řidič začne myslet až ve chvíli, kdy otočí klíčem a auto nenastartuje. To už bývá většinou pozdě. Podívejme se blíže na to, jak o autobaterii správně pečovat a jak konec její životnosti zbytečně nepřibližovat.

Pokud nedojde k fyzickému poškození, bývá průměrná životnost autobaterie zhruba 4 – 6 let. Velmi přitom záleží na údržbě a na způsobu používání vozidla. U moderních automobilů jsou však autobaterie namáhány výrazně více než dříve. To je dáno především rozšiřováním škály komfortních elektronických prvků auta. Autobaterie mají obecně tu nevýhodu, že o blížícím se konci své životnosti dají vědět velmi nenápadně a i zkušenější řidiči mohou mít problém to správně odhadnout. Proto je důležité nechat čas od času zkontrolovat stav akumulátoru, nejlépe před zimním obdobím, kdy bývá baterie nejvíce namáhaná.

Stáří baterie a povětrnostní vlivy

Ohlídejte si stáří autobaterie

Pokud jste si pořídili nové auto, můžete být několik let v klidu. Při koupi vozu ojetého je nutné ověřit stáří a stav baterie. Se stářím akumulátoru totiž roste riziko, že jeden z článků vypoví službu a vy nenastartujete. Stáří se přitom počítá přímo od data výroby dané baterie.

Stáří Vaší autobaterie ověříte jednoduše: na mínusovém pólu každého akumulátoru je vyražen kód, jehož jedno dvojčíslí označuje týden a druhé rok výroby. 23 12 třeba znamená, že baterie byla vyrobena ve 23. týdnu roku 2012.

Pozor na horké i na mrazivé počasí

Nejvíce jsou autobaterie namáhány v zimě a v horkém létě. V obou případech nastává problém hlavně, když auto delší dobu stojí. Ve vedrech u stojícího vozu dochází k velkému samovybíjení a následnému zanášení elektrodových desek síranem olova. Tím ztrácejí baterie svou kapacitu.

V zimě je to podobné, zatímco baterie auta ve stálém provozu nemívá problémy ani v teplotách okolo minus 20°C, v déle stojícím autě dochází ke stahování kyseliny do elektrodových desek a při nízkém napětí může dojít k mrznutí vody, která tím zvětšuje svůj objem a může baterii dokonce poškodit. V zimě se navíc při startování zvyšuje odpor zhoustlého motorového oleje a s klesající teplotou se úměrně snižuje procento nabití akumulátoru. Proto je období po létě a před prvními mrazíky nejvhodnějším k včasnému posouzení stavu akumulátoru ve vašem autě.

Dobíjení autobaterie

Nejproblémovější užívání vozidla z hlediska baterie je kombinace častého startování, ježdění jen na krátké vzdálenosti a k tomu časté využívání dalších elektrospotřebičů (např. klimatizace). Akumulátor se při takovém stylu jízdy nemá šanci pořádně dobít. Je důležité si uvědomit, že pro navrácení energie potřebné pro jedno nastartování je nutné ujet asi 50 – 60 kilometrů. Podchlazený akumulátor se začne dobíjet, až dosáhne tzv. provozní teploty. K tomu dojde po ujetí 10-30 kilometrů v závislosti na venkovní teplotě.

Víkendoví a sváteční řidiči (nebo ti, co jezdí sice často, ale převážně jen po městě) by tak měli autobaterii pravidelně dobíjet nabíječkou a častěji ji nechat kontrolovat v servisu.

Chcete-li si být jistí, že se s prvními mrazy nedočkáte nepříjemné situace s nestartujícím vozem, zajeďte do CARentu, kde Vám rádi otestujeme, zda je Vaše autobaterie v pořádku. V CARentu navíc máte jistotu férového jednání a vysvětlení všeho, co Vás ohledně akumulátorů zajímá.

>>> Nabídka Ford Motorcraft


Novinky