Cookies
Cookies jsou klíčové pro optimalizaci naší stránky. Pomáhají nám zaznamenávat data o používání naší stránky a ukládat další informace, které nám pomáhají poskytovat služby, jako je například srovnávací nástroj. Tyto soubory neskladují žádná identifikovatelná osobní data. Více o souborech cookies najdete na naší stránce Ochrana osobních údajů.

Diesela se bát nemusíte aneb pravda o DPF

Všude o něm slýcháme. „Jsou s ním jen starosti, za nový se nedoplatíte a s vykuchaným DPFkem už to na STK ani nezkoušejte.“ Provedeme vás celou pravdou o tolik obávaných filtrech pevných částic.

Filtr pevných částic neboli Diesel Particulate Filter

Boj s množstvím produkovaných sazí svádí především dieselový motor. To je stará známá věc, na kterou ekologové dávno pomýšlí. S normou EURO I jsme se setkali poprvé v roce 1993. Evropská emisní norma stanovuje limity škodlivin ve výfukových exhalacích u vozů nově uváděných na trh. V roce 2000 bylo v ČR registrováno přibližně 3,5 mil. „čoudících“ osobních automobilů. Letos jich registrujeme již přes 5 mil. Pro srovnání norma EURO I dovolovala množství pevných částic 0,18 g/km. EURO V i VI stanovuje maximální hranici 0,005 g/km. Jinými slovy s EURO I připadalo až 18 kg sazí na každých 100 000 km jednoho osobního dieselového vozu. Dnešní diesel vypotí na stejnou vzdálenost sotva 0,5 kg.

Ford DPF
Moderním technickým řešením, jak odbourat více než 95% uhlíkových mikročástic, je právě zmíněný DPF filtr. Pro lepší představu věnujeme pár řádků i tomu, jak škodlivé saze vznikají a čím nás ohrožují. V každém dieselovém motoru vznikají při spalování paliva saze. Jejich množství je odvislé od kvality spalování a jízdního stylu řidiče. Pevné částice produkované spalováním jsou velikostně v rozmezí 2,5 µm – 10 µm. Takto malé částice prochází dýchacími cestami a usazují se hluboko v plicích. Prachové částice usazené v našem těle vyvolávají zánětlivá onemocnění dýchacích cest, alergie i obávaná nádorová onemocnění. 

Národním sportem je nám hazard

Kde na světě se konzumuje nejvíc drog, pije nejvíc alkoholu, kouří nejvíc cigaret a podléhá hazardu? V oficiálním žebříčku nejvíce neřestných zemí obsadila Česká republika první místo. Češi se umístili také jako čtvrtá nejobéznější země světa a první v Evropě. Kladný vztah k neřestem zřejmě souvisí i s unikátním českým řešením, jak vyzrát na nefunkční DPF. S prvními ucpanými filtry se rozmohl nový business tzv. kuchání DPFek.

V ČR na dva dospělé připadá 1 vůz. Během ročního provozu svého staršího dieselu spolykají na svých cestách dejme tomu 1 kg zdravotně závadných sazí. Ano, je to přitažené za vlasy. Škodliviny v ovzduší pohlcují rostliny a chrání tím naše zdraví. I na onemocnění dýchacích cest a poškození kardiovaskulárního systému máme týmy odborných mediků a nespočet druhů léků. Jsme mistry v likvidaci následků a za slovem prevence zřejmě vidíme dlouhou nudnou cestu za nejistým výsledkem. V západních zemích Evropy je však běžnou praxí dodatečná montáž DPFka či zavedení nízkoemisních zón.

Automobilky bědovaly, že je eko-legislativa nutí investovat mnoho peněz do vývoje moderních ekologických řešení a legislativa některých zemí opačně umožňuje řidičům beztrestně filtry demontovat a auta dál provozovat. V Česku se letos karta konečně obrátila.
 Nesplňuješ provozní limity = nedostaneš STK.

Jde to bez sazí i zbytečných výdajů

Už s nákupem nového vozu musíme myslet do budoucna. (Je to tady, ta nudná prevence.) Styl jízdy řidiče a kvalita paliva mají hlavní slovo.

Při běžném užívání vozidla v meziměstském a dálničním provozu vozidlo regeneruje zcela samo a není potřeba žádná podpora řidiče. Pokud je vozidlo s DPF využíváno na městský provoz nebo pravidelně kratší jízdy, doporučuje se po cca 500 km provést alespoň desetiminutovou jízdu se zahřátým motorem při rychlosti nad 60 km/hod a v rozmezí výkonu motoru 2 – 3 tisíce otáček. Funkční systém DPF opět zregeneruje. Během tohoto procesu nedělejte delší zastávku. Proces regenerace jako lajk na svém Fordu nijak nepocítíte.

Vzrušující cesta likvidace následků

Na začátku všeho byla: špatná kvalita paliva, jízda na krátké vzdálenosti a nízká hladina otáček během jízdy. Nemusíte to se svým vozem myslet špatně, jen se prostě snažíte šetřit. Cestou i na benzince.

Pokud máte výčitky z toho, že je to přesně váš případ nebo jste čerstvým majitelem ojetého vozu a jste odhodlaný zachránit co se dá, pak se vydejte ke svému 
servisu FordVe značkovém servise lze diagnostikou vyčíst aktuální stav DPFka a případně spustit regeneraci statickou. V nejzazších případech, kdy je filtr zcela ucpaný již nedochází k hoření sazí a je nutná výměna dílů.

Slovo mechanika:

„Opravdu zásadní je již zmiňovaná kvalita paliva a způsob užívání vozu. Ze zkušeností vím, že všechny používané systémy regenerací ve vozech Ford jsou bezproblémové. Především provozovatel vozu ovlivňuje stav a regeneraci systému. Před koupí ojetého vozu se vyplatí během kontroly načíst alespoň základní údaje z diagnostiky. Nákladná výměna DPF přichází na řadu většinou vzápětí po neodborném zásahu do systému. V takových případech doporučujeme nehledat alternativy, ale sáhnout rovnou po originálním díle.“

Jiří Klepp, automechanik autorizovaného servisu CARent, a.s. 

Novinky